#Τίτλος: Κατοικία εν κινήσει: (Ανά)βιώνοντας το παλιο σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου
#φοιτητής/ές: Πετρόγγονας Μ., Τακόπουλος Μ.
#επιβλέποντες: Μωραΐτης Κ., Παπαλεξόπουλος Δ.
#χρονολογία: Μάρτιος 2015
#μάθημα: Διπλωματική εργασία
#σχολή/τμήμα: Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
#φοιτητής/ές: Πετρόγγονας Μ., Τακόπουλος Μ.
#επιβλέποντες: Μωραΐτης Κ., Παπαλεξόπουλος Δ.
#χρονολογία: Μάρτιος 2015
#μάθημα: Διπλωματική εργασία
#σχολή/τμήμα: Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
ΚΙΝΗΣΗ &
ΚΑΤΟΙΚΗΣΗ
Το θέμα της διπλωματικής πραγματεύεται την ασυμβατότητα των
εννοιών της κίνησης και της κατοίκησης. Η
φύση του όρου κατοίκηση αναφέρεται
όχι αμιγώς στο κέλυφος που παραδοσιακά τον προστατεύει από τα στοιχεία της
φύσης, αλλά και στις εμπειρίες που παράγονται από τη σχέση του κελύφους με το
περιβάλλον αυτό. Η κίνηση, από την
άλλη, αποτελεί μία πηγαία ανάγκη του
ατόμου να αναζητεί τις βέλτιστες συνθήκες διαβίωσης. Προσφέρει στον άνθρωπο
ελευθερία, ταχύτητα και εντείνει το αίσθημα της εξερεύνησης. Η κίνηση και η
εξέλιξη του χώρου τον τελευταίο αιώνα, λόγω των τεχνολογικών επιτευγμάτων,
παρέχει τεράστιες δυνατότητες και έχει αλλάξει τον τρόπο που το άτομο ζει,
κατοικεί και βλέπει τον κόσμο.
Τι μας δίνει
όμως ο συγκερασμός των παραπάνω εννοιών?
Η παραπάνω συλλογιστική αποτυπώνει τον τρόπο που η κίνηση/χρόνος
επηρεάζει το χώρο/εμπειρία μέσω των εναλλαγών σκηνών του εξωτερικού
περιβάλλοντος. Ο άνθρωπος τελικά ζει σε ένα χώρο δυναμικό. Πως η κίνηση
μετατρέπεται σε κατοίκηση και σε ποιες περιπτώσεις έχει αυτό επιτευχθεί? Ένα
τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η κρουαζιέρα, όπου ένα σύνολο ατόμων μεταφέρεται
θαλάσσια σε πολλούς προορισμούς (εξωτερικό
περιβάλλον), ενώ κατοικεί στο δικό του ιδιωτικό χώρο και μοιράζεται άλλους
με το σύνολο της ομάδας (κέλυφος).
ΤΟ ΤΡΕΝΟ
Ερχόμαστε, λοιπόν, στη
λογική ενός κινούμενου ανθρώπου και ενός μέσου μεταφοράς σε ένα άλλο τόπο.
Το τρένο από την άλλη αποτελεί ένα μέσο σταθερής τροχιάς που όχι απλά με
μεταφέρει, αλλά σε ταξιδεύει. Σε πολλές περιπτώσεις οι σιδηροδρομικές γραμμές
διασχίζουν τοπία που ο άνθρωπος δεν μπορεί να απολαύσει με κανένα άλλο μέσο
μεταφοράς. Η κατοίκηση στις ράγες
δίνει την ευκαιρία στο χρήστη να αποκτήσει διαφορετικές χωρικές εμπειρίες μέσω
της κίνησης. Το τρένο έχει τα εφόδια να δημιουργήσει μία κρουαζιέρα σε ράγες. Η
εξερεύνηση, η δυναμική του «κινούμαι» και του κατοικείν αλλά και το πρωτόγονο
συναίσθημα της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση τροφοδοτούν την πρότασή μας.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ
Οραματιζόμαστε ένα νέο
είδος τρένου, θεματικού χαρακτήρα που ανάλογα με τις ανάγκες διαμορφώνεται
και το οποίο χρησιμοποιεί το αναξιοποίητο σιδηροδρομικό δίκτυο. Άλλωστε, είναι στη φύση του τρένου να
αναπροσαρμόζεται στις ανάγκες που προκύπτουν. Ένα τρένο θα μπορούσε να είναι
από ένα ξενοδοχείο έως ένα μέσο πολυήμερων περιβαλλοντικών και εκπαιδευτικών
εκδρομών.
Τελικός στόχος μας αποτελεί η σχεδίαση του εσωτερικού των βαγονιών
και ο τρόπος που ο επιβάτης μπορεί να αποκολληθεί από το τρένο και να
κατοικήσει παράλληλα στις σιδηροδρομικές γραμμές μέχρι κάποιο από τα επόμενα
τρένα να τον παραλάβει και να τον οδηγήσει στην επόμενη στάση.
ΤΟ ΠΕΔΙΟ
Το ελληνικό τοπίο παρέχει όλα τα σκηνικά για την επαφή με τη φύση
(βουνά, φαράγγια, λίμνες). Πέραν του φυσικού κάλλους, στην ελληνική επικράτεια
υπάρχει ένα τεράστιο δίκτυο αναξιοποίητων γραμμών του ΟΣΕ (μετρική γραμμή),
όπως και μεγάλο απόθεμα βαγονιών και μηχανών. Η σιδηροδρομική γραμμή Πελοννήσου πληρεί τις παραπάνω προϋποθέσεις
και αποτελεί ιδανικό τόπο για την εφαρμογή της πρότασής μας στο πεδίο.
#Title: Dwelling in Motion
#Students: Petroggonas M., Takopoulos M.
#Supervisors: Moraitis K., Papalexopoulos D.
#Year: March 2015
#Course: Diploma Thesis
#School: NTUA School of Architecture
MOTION AND DWELLING
The main subject of this work has to do with the
incompatibility of two temrs: Motion
and Dwelling. The term dwelling
itself refers to the experiences to be produced during the motion. Motion, on
the other hand ia human need to look for the best living conditions. Motion
provides the user with freedom and the feeling of discovery. The evolution of
space during motion gives great perspectives and has changed the way humans
anticipate the experience of housing and living.
What is the outcome if someone combine the two terms?
Τhe thinking above captures the way that motion (time) changes space (experience)
during the change of sceneries of the context. The user lives in a dynamic
space.
OUR PROPOSAL
In our work, motion equals the use of an existing
network, the railway system. Living
along the rails is a chance to experience spatial
relations via motion. We envision a new kind of train, which is able to
transform depending on the different needs and expectations.
Our final goal is to redesign the interior of the
wagons and the way the passenger can hop off the train and live along the rails
until he hops on some other train that will come by later in order to carry him
to the next station.
The Greek topography provides with all the sceneries
to be discovered and consists of a beautiful landscape. The abandoned railway
system of Peloponnese is a great chance to be re-habited in a new way for
alternative vacation housing, for dwellings in motion.
No comments :
Post a Comment