#θέμα: Η χωρική γεωγραφία του Θανάτου. Το ζήτημα του Ορίου.
#φοιτητές: Γαλάτη M.
#χρονολογία: 2012
#μάθημα: Eρευνητική εργασία
#σχολή/τμήμα: Τμήμα Αρχιτρετκόνων Μηχανικών, Πολυτεχνείο Κρήτης
#επιβλέπουσα: Κωτσάκη Α.
Η χωρική γεωγραφία του Θανάτου. Το ζήτημα του Ορίου.
[Η εξέλιξη του ευρωπαϊκού κοιμητηρίου μέσα
από την τομή του αστικού περιβάλλοντος του Διαφωτισμού.]
Κατά
το 18ο αι., ο δυτικός πολιτισμός υποβάλλεται σε μια
διαδικασία μεταβολών σε σχέση με την κοινωνική στάση απέναντι στο θάνατο. Σε
αυτό το πλαίσιο, τα κοιμητήρια αντικατοπτρίζουν τις αμοιβαίες σχέσεις μεταξύ
των διαφόρων στάσεων απέναντι στο θάνατο και την ένταξη ή μη αυτών των
αντιλήψεων μέσα στο ίδιο το ευρύτερο πλαίσιο της πόλης. Τα σχέδια προτεινόμενων
κοιμητηρίων αποτελούν τόσο σημαντικά κοινωνικά τεκμήρια για την μελέτη
νοοτροπιών [mentalités], όσο τα εργαλεία ενός ιστορικού. Η ιστορία αυτή
των μετασχηματισμών περιλαμβάνει την αλληλεπίδραση μεταξύ αρχιτεκτονικού και
τοπιακού σχεδιασμού, κοινωνικών και πολιτιστικών προθέσεων, θρησκευτικών
οδηγιών και πνευματικών χειρονομιών. Όπως
τα παλαιά ταφικά
εδάφη που καλούνταν να
αντικαταστήσουν, τα νέα κοιμητήρια παρουσίαζαν σε ένα μικρόκοσμο το σύνολο των
κοινωνικών και ατομικών ανησυχιών, ως επιτομές της ιστορίας.
Η εργασία αυτή πραγματεύεται τη
μελέτη των μετασχηματισμών της εικόνας του ευρωπαϊκού κοιμητηρίου, έχοντας ως σημείο αναφοράς το Παρίσι του 18ου αι. Την περίοδο αυτή η υποδομή
της πόλης επανασχεδιάζεται εξ ολοκλήρου με βάση τις
αρχές του Διαφωτισμού που αφορούν στη νέα αστική τοπογραφία. Σκοπός
αυτής της έρευνας είναι η διερεύνηση
του ορίου μεταξύ του υλικού κόσμου των ζώντων και του συμβολικού κόσμου των τεθνεόντων στο
δεδομένο χώρο της ευρωπαϊκής πόλης, μέσα από τη μελέτη της αλληλεπίδρασης των
αντικρουόμενων παραδόσεων και
εκκολαπτόμενων ιδανικών που αναδύονται εκείνη την εποχή. Παρόλους τους
μετασχηματισμούς που υπέστη, το κοιμητήριο πάντοτε προμήθευε ένα τοπίο, που
αντανακλούσε τους βαθύτερους δεσμούς και τάσεις της κοινωνικής ζωής.
Όπως αναφέρει ο Bernardin de Saint – Pierre «οι τάφοι αποτελούν «μνημεία τοποθετημένα στο
μεταίχμιο δύο κόσμων.»
Abstract.
The Spatial Geography of
Death. A subject of Boundary.
[The evolution of the European cemetery through
the breakthrough of the urban environment of the Enlightenment.]
During the 18th century, Western culture is
undergoing a process of change in relation to social attitudes towards death.
In this framework, the cemeteries reflect the mutual relations between different
attitudes towards death and the integration or not of these concepts within the
wider context of the urban environment. The plans of proposed cemeteries
constitute important documents for the social study of the various mentalities. The story of these
transformations involves the interaction between architectural and landscape
design, as well as the interplay between social intentions and religious directives.
The new cemeteries, like abstracts of the present, were presenting in a
microcosm the entire social and intellectual concern, as did the old burial
lands before them.
This paper is a study of the
transformations in the image of the European cemetery, having as a reference
the city of the 18th century Paris. During this period, the city's infrastructure
is entirely redesigned based on the principles of the Enlightenment regarding the
new urban topography. The purpose of this research is to explore the boundary
between the physical world of the living and the symbolic world of the dead
within the given space of the European city, through the study of the
interaction of conflicting traditions and hatched ideals emerging at that time.
In spite of all the transformations it was subjected to, the cemetery had
always supplied history with a landscape that reflected the deeper ties and
tendencies of social life.
As cited by Bernardin de Saint - Pierre «tombs
are monuments located on the border of two worlds. »
Résumé.
La Géographie Spatiale de la
Mort. Le sujet de la Frontière.
[L'évolution du cimetière européen
à travers la percée de l'environnement urbain du siècle des Lumières.]
Pendant le 18ème siècle, la culture
occidentale est engagée dans un processus de changement en ce qui concerne les
attitudes sociales envers la mort. Dans ce contexte, les cimetières reflètent
les relations mutuelles entre les différentes attitudes envers la mort et l' intégration ou non de ces concepts dans le
contexte le plus vaste de l'environnement urbain. Les plans des cimetières
proposés constituent des documents importants pour l' étude sociale des
mentalités différentes. L' histoire de ces transformations implique l' interaction
entre le dessein du paysage et la conception architecturale et l' interference entre
les intentions sociales et les directives religieuses. Les nouveaux cimetières,
comme des résumés du présent, ont présenté dans un microcosme l' ensemble de préoccupations sociales et
intellectuelles, de même que les terres funéraires qui les ont précédés.
Le présent document est une étude des
transformations de l' image du cimetière européen, ayant comme référence la
ville du Paris du 18ème siècle. Pendant cette période, l' infrastructure de
la ville est entièrement repensé sur la base des principes des Lumières en ce
qui concerne la nouvelle topographie urbaine. Le but de cette recherche est d' explorer
la frontière entre le monde physique des vivants et le monde symbolique des
mortes dans l’ espace donné de la ville européenne, à travers l' étude de l' interaction
entre les traditions et les idéaux contradictoires qui émergent à cette époque.
Malgré toutes les transformations qu' il a subies,
le cimetière avait toujours fourni l' histoire d'un paysage qui reflète les
liens et les tendances les plus profonds de la vie sociale.
Comme il a été cité par Bernardin de Saint
- Pierre «Les tombeaux sont des monuments situés à la frontière de deux mondes.
»
No comments :
Post a Comment