
#φοιτητές: Μπαφίτη Μανταλένα
#επιβλέποντες: Γεώργιος Παπακώστας
#χρονολογία: 21/02/14
#μάθημα: Διπλωματική εργασία
#σχολή/τμήμα: Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πολυτεχνική Σχολή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Σύντομη Περιγραφή
Η διπλωματική μελέτη πήρε το όνομα της
από το ποίημα του Νίκου Γκάτσου ‘’Κοιμήσου Περσεφόνη στην αγκαλιά της γης’’,
για να περιγράψει την ανέγερση ενός λουτρικού κέντρου σε αργιλώδη περιοχή της
Πάρου, με αφορμή την ίδια την άργιλο. Πρόκειται για ένα κτίριο με λειτουργίες
λουτρικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα, χαρακτηριστικό του οποίου είναι η ολική
βύθιση του μέσα στο έδαφος.
Κείμενο
Ο τίτλος της μελέτης δανείστηκε τον
στίχο από το ποίημα του Νίκου Γκάτσου ‘’Κοιμήσου Περσεφόνη στην αγκαλιά της
γης’’, για να περιγράψει την ανέγερση ενός λουτρικού κέντρου σε αργιλώδη
περιοχή της Πάρου, με αφορμή την ίδια την άργιλο. Η μυθολογία θέλει την
Περσεφόνη (θεότητα) να αρπάζεται από τον Άδη και να περιπλανιέται μεταξύ του
πάνω και του κάτω κόσμου. Ο Γκάτσος παροτρύνει την Περσεφόνη να μείνει στον
κάτω κόσμο βλέποντας την τραγική κατάσταση που έχει ξεπέσει η σημερινή
βιομηχανική Ελευσίνα σε σχέση με το ένδοξο παρελθόν της. Η σχεδιαστική λογική
της μελέτης περιγράφεται από μία πλέξη από έντονες γωνίες στην κάτοψη, καθώς τα
γωνιώδη σχήματα παραπέμπουν στο αδρό και το ακατέργαστο. Βασικό χαρακτηριστικό
αποτελεί η απόφαση για ολική βύθιση του κτιρίου κάτω από την γη και η
ευαισθησία να παραμένει το τοπίο παρθένο και να μην αλλοιωθεί η φυσιογνωμία της
περιοχής (παραπομπή στην ριζική αλλαγή ταυτότητας της Ελευσίνας που
πραγματεύεται το ποίημα του Γκάτσου). Τα μοναδικά στοιχεία που προδίδουν την
ύπαρξη πολιτισμού κάτω από τη γη είναι τριγωνικά πρίσματα (αίθρια) και σχισμές
στο έδαφος που τρυπούν τη γη και φωτίζουν ολόκληρο το υπόγειο κτίριο.
Ο κτιριακός όγκος εξελίσσεται σε 4
επίπεδα:
1ο: στάθμευση και αποθήκευση
2ο: υποδοχή, στάθμευση, εστίαση,
σαλόνι, αίθουσα προβολών, αναψυκτήρια,
γραφεία, βοηθητικοί χώροι
3ο: κυρίως λουτρικό χώρο, αποδυτήρια,
πισίνες, λουτρικές ενότητες (σάουνα,
μασάζ κτλ.)
4ο: πισίνα με άργιλο, ιδιωτικά λουτρά
Η κατακόρυφη επικοινωνία (ανελκυστήρες
και κλιμακοστάσια) πραγματοποιεί-
ται αποκλειστικά από τα στεγασμένα
πρισματικά αίθρια.
Πέρα από τα όρια του οικοπέδου στην
περιοχή υπήρχε μια υποτυπώδη μαρίνα που ανασχεδιάστηκε αποκτώντας και
ψυχαγωγικό χαρακτήρα και συνδέθηκε με την υπόγεια κατασκευή μέσω μίας
περιπατητικής διαδρομής που εναλλάσσεται χαρακτήρα (προβλήτα, ράμπα, τούνελ,
γέφυρα, τμήμα του κτιρίου).
Το εσωτερικό του κτιρίου είχε
επενδυθεί με λευκό παριανό μάρμαρο, ενώ στην πισίνα της αργίλου ο τοίχος έχει
αντικατασταθεί με τον φυσικό βράχο (αμεσότητα). Ο φωτεινές δέσμες από τα αίθρια
και τις σχισμές συμβάλουν στην λουτρική διαδικασία δημιουργώντας ατμόσφαιρα,
κατά την διάρκεια της μέρας, ενώ το βράδυ τα ίδια τα πρίσματα φωτίζουν ολόκληρο
τον υπαίθριο χώρο.
#Title: Sleep
Persephone in the earth’s embrace_Bathing complex in Paros
#Student: Bafiti mantalena
#Year: 21/02/14
#Course: Diploma Thesis
#Course: Diploma Thesis
#School: Faculty of
Engineering, School of Architecture, Aristotle University of Thessaloniki
#Supervisor: George Papakostas
Short
Description
Project’s
name is inspired by Nikos’ Gatsos poem “Sleep Persephone in the earth’s embrace
'' and concerns the construction of a bathing complex in a Paros’ region known
for it’s clay. It is a building with bathing and recreational functions, whose
characteristic is the total immersion into the ground.
Essay
Project’s
name is inspired by Nikos’ Gatsos poem “Sleep Persephone in the earth’s embrace
'' and concerns the construction of a bathing complex in a Paros’ region known
for it’s clay. According to mythology, Hades grabbed Persephone (goddess)
making her wandering between the upper and the lower world. Gatsos urges
Persephone to stay in the underworld watching the tragic situation that has
today's industrial Eleusis fallen contrary to its glorious past.
The
designing process of the project is described by a complex of angles in floor
plans, as the angular shapes refer to rough. Key feature for the project is the
decision for total immersion of the building beneath the earth and the sensitivity
to the landscape remains unspoilt but prevent areas character from being altered
(reference to the radical change of identity of Eleusis according to the poem).
The only thing that betrays the existence of civilization beneath the earth are
triangular prisms (atriums) and cracks in the ground that pierce the earth and
illuminate the entire underground building.
The
building evolves into 4 levels:
1st:
Parking and storage
2nd:
reception, parking, restaurant, lobby, screening room, bars, offices, utility
rooms
3rd:
bathing rooms, pools, baths modules (sauna, massage, etc.)
4th:
clay pool, private baths
The
elevators and stairs are located in the prism roofed atriums.
Beyond
the boundaries of project’s region there was a vestigial port in the close area
which was redesigned getting recreational character. Moreover this was connected
with the underground construction via a walking route that alternates it’s
character (dock, ramp, tunnel, bridge, building’s body).The interior is lined
with white Parian marble and the clay’s pool wall is replaced by natural rocks
(immediacy). Light beams through the atriums and the land crannies are supposed
to help bathing process creating atmosphere during the day, however in the
evening these prisms are lightening the entire outdoor area.
No comments :
Post a Comment