ΚΜΑΚ – Κέντρο Μουσικής Αναζήτησης στην Καλαμαριά









 #θέμα: ΚΜΑΚ – Κέντρο Μουσικής Αναζήτησης στην Καλαμαριά
 #φοιτητές:  Ψαθά Ι.
 #χρονολογία: 2013
 #μάθημα: Διπλωματική Εργασία
 #σχολή/τμήμα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
 #επιβλέποντεςΖαφειρόπουλος Σ.

Η διπλωματική εργασία αφορά στη δημιουργία ενός Κέντρου Μουσικής Αναζήτησης στην περιοχή της Καλαμαριάς, που βρίσκεται στην νοτιοανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης. Στόχος ήταν να σχεδιαστεί ένας χώρος που θα αποτελεί αφορμή για νέους μουσικούς (κλασσικής μουσικής κυρίως) να επισκεφτούν την Θεσσαλονίκη, να μείνουν για ένα μικρό χρονικό διάστημα εκεί, να δημιουργήσουν, είτε ομαδικά είτε ατομικά, το μουσικό τους έργο και τέλος να παρουσιάσουν στο κοινό τη δουλειά τους. Ταυτόχρονα ήταν βασικό μέλημα ο χώρος αυτός να αποτελέσει ένα σημείο αναφοράς για την περιοχή καθώς τοποθετείται σε ένα κομβικό σημείο του αστικού ιστού, το οποίο έχει θέα στη θάλασσα και περιτριγυρίζεται από χώρους πράσινου.
Κατά το σχεδιασμό αναλύθηκαν διεξοδικά οι αρχές της μουσικής θεωρίας οι οποίες στη συνέχεια μετατράπηκαν σε αρχιτεκτονικές κινήσεις έτσι ώστε το σχεδιαστικό αποτέλεσμα να διέπεται από την αρμονία και την ισορροπία της μουσικής αλλά και από την αμφίδρομη σχέση μεταξύ μορφολογίας και τυπολογίας κάτοψης. 
Το Κέντρο Μουσικής περιλαμβάνει ξενώνες συνολικής χωρητικότητας 50 ατόμων (ολόκληρη συμφωνική ορχήστρα μεσαίου μεγέθους), δωμάτια προβών, χώρο συνάθροισης (σαλόνι-βιβλιοθήκη) και αίθουσα συναυλιών χωρητικότητας 200 ατόμων. Οι χώροι μοιράστηκαν σε τρεις διαφορετικούς όγκους και δυο υπόσκαφα τμήματα ανάλογα με την ιδιωτικότητα που επιβάλει η λειτουργία τους. Το συγκρότημα κτιρίων, που βρίσκεται σε χαμηλότερο επίπεδο από το έδαφος, πλαισιώνει και “αγκαλιάζει” μια δημόσια αστική πλατεία που προσκαλεί τους επισκέπτες σε μια υπαίθρια μουσική εμπειρία. Έτσι, με την υποχώρηση του εδάφους επιτυγχάνεται η προστασία από την ηχορύπανση των οδών και η διαμόρφωση μιας προστατευμένη πλατείας που δίνει τη δυνατότητα απομόνωσης, αυτοσυγκέντρωσης και απόλαυσης του ήχου.
Σε επίπεδο κάτοψης το συγκρότημα χαρακτηρίζεται από μια γραμμικότητα στην σύνθεση και παραπέμπει στο πιάνο και τα πλήκτρα του, τα οποία σε επίπεδο όψης αποκτούν κίνηση και με την κλίση τους δίνουν την εικόνα μιας διπλής καμπυλότητας που ήταν και η αρχική ιδέα του σχεδιασμού.
Τέλος, για την ολοκλήρωση της εργασίας μελετήθηκαν επιπρόσθετα ζητήματα όπως είναι η επιλογή των εξωτερικών και εσωτερικών υλικών και επιχρισμάτων, η επιλογή της φύτευσης και ο αστικός εξοπλισμός των ελεύθερων χώρων ενώ παράλληλα επιλύθηκαν θέματα ηχομόνωσης και ακουστικής.


#subject : QMEK – QuestLab of Music Experimentation in Kalamaria
#students : Psatha I.
#course : Thesis Project
#year : 2013
#school/department : Aristotle University of Thessaloniki, School of Architecture
#supervisorZafeiropoulos S.


The project is about the creation of a Music Center in Kalamaria, which is located in the southeast side of Thessaloniki. The aim was to design an urban space that would accommodate young musicians (mostly expertised in classical music), from other cities or countries, for a short period of time, in order to work, even in group or individually, upon a music play and present their work indoors or outdoors. Additionally, another goal was to make the building a reference point for the area, a recognizable landmark, as it is placed in a hub of Kalamaria with a view to the sea.
After analyzing the principles of the music theory and converting them to architectural moves, I found the harmony needed to a design inspired by music and also the balance between the morphology and the typology of the plan.
The Laboratory of Music Experimentation consists of guest houses, with a total capacity of 50 persons (whole Symphony Orchestra), rehearsal rooms, gathering place (lounge-library) and concert hall for up to 200 people. It was created a complex of buildings, instead of a big one and the spaces were divided into them depending on the level of privacy required by their function. The complex of buildings, which is situated at a lower ground level, frames a public urban plaza that gives visitors an outdoor musical experience. Thus, the decline of soil achieves the protection of the complex by the noise of the streets and the creation of a square that enables isolation, concentration and enjoyment of sound.
The floor plan is characterized by the linearity that refers to the morphology of the piano and its keys. But when we see the side views, the piano keys acquire motion and a slope in order to give the impression of a double curvature, which was the initial design idea.
Finally, I chose the right external and internal materials and coatings, the proper planting for the plaza and the planted roofs and I designed the street furniture for the free spaces.





















No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...