#φοιτητική ομάδα : : Άγγελος Ευθύμιος Χατζάτογλου ,
Ελευθέριος Καρύδης
#επιβέπουσα: Έβελυν Γαβρήλου
#χρονολογία: Ιούνιος 2017
#μάθημα: Διπλωματική εργασία
#σχολή/ τμήμα: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
#τεύχος: link
Περίληψη
Ο Ισθμός της Κορίνθου αποτελεί
ορόσημο στον ελληνικό χώρο ήδη από την αρχαιότητα. Η διάνοιξή του απασχόλησε
τους μηχανικούς από την κλασική περιόδο μέχρι και το τέλος του 19ου αιώνα. Οι όποιες προσπάθειες για τη διάνοιξη
του Ισθμού κατά την αρχαιότητα ήταν ατελέσφορες λόγο έλλειψης τεχνογνωσίας.
Τελικά τον 19ο αιώνα επιτυχγάνεται η θαλάσσια ένωση των δύο κόλπων με ένα εκπληκτικό για
την εποχή εγχείρημα, στο οποίο συνέβαλαν μηχανικοί παγκοσμίου φήμης. Η ένωση
του Κορινθιακού και του Σαρωνικού κόλπου με τη Δίωλκο άλλαξε τα δεδομένα για τη
ναυτιλία αντικαθιστώντας τον απόπλου ολόκληρης της Πελοποννήσου. Το αποτέλεσμα
είναι η διάνοιξη του Ισθμού να αποτελεί ορόσημο για την περιοχή, παράκαμψη για
τα εμπορικά πλοία και τουριστικό πόλο έλξης για τους περαστικούς.
Πλέον η χερσαία ένωση της Στερεάς
Ελλάδας και της Πελοπονήσου γίνεται με δύο κεντρικές αρτηρίες, με
σιδηροδρομικές γραμμές και πεζογέφυρα, που γεφυρώνουν το χάσμα που δημιούργησε
ο Ισθμός. Επιπλέον στις δύο άκρες του Ισθμού υπάρχουν αναδυώμενες γέφυρες για
οχήματα και πεζούς.
Στην περιοχή, λόγω της συνεχούς
διέλευσης οχημάτων υπάρχουν αρκετά κτίρια που εξυπηρετούν τους σταθμευμένους
οδηγούς, ενώ λειτουργεί και στάση ΚΤΕΛ δίπλα στην παλαιά εθνική με αρκετά
συχνούς ρυθμούς διέλευσης λεωφορείων. Οι στάσεις έχουν και τουριστικό χαρακτήρα
πουλώντας ενθύμια του Ισθμού και της αρχαίας Διώλκου. Η πολιτισμική αξία της
περιοχής και το ορόσημο του Ισθμού έδωσαν ώθηση για τουριστική ανάπτυξη στην
περιοχή. Η απόσταση όμως της περιοχής από τα αστικά κέντρα δε βοήθησε τις
όποιες απόπειρες με αποτέλεσμα αρκετά κτίρια ξενοδοχειακού και εμπορικού
χαρακτήρα να εγκαταλειφθούν ή ακόμα και να μείνουν ημιτελή.
Παράλληλα, η ταχεία διέλευση από τις
εθνικές και τις σιδηροδρομικές γραμμές δεν επιτρέπει τη θέαση του Ισθμού παρά
για λίγα δευτερόλεπτα μέσα από το όχημα. Η πεζογέφυρα απέχει αρκετά από τους
χώρους στάθμευσης και έτσι η όποια δυνατότητα παρατήρησής του γίνεται από τη
γέφυρα της παλαιάς εθνικής, κάτω από την οποία γίνονται και δραστηριότητες με extreme sports. Ο διαμήκης
περίπατος του Ισθμού κατά μήκος των παριών του γίνεται τμηματικά και με
χωματόδρομους.
Επιπλεόν τα σωζώμενα τμήματα της
αρχαίας Διώλκου έχουν αφεθεί απροστάτευτα χωρίς να αναδεικνύονται με κάποιον
τρόπο για τους επισκέπτες, ενώ το μουσείο που έχει δημιουργηθεί για το μνημείο
απέχει από αυτό υποβαθμίζοντάς το ακόμα περισσότερο.
Η ανάγκη λοιπόν για την τουριστική
ανάδειξη της περιοχής, οι απαιτήσεις για τη στέγαση του πολιτισμικού υλικού που
αφορά τα ορόσημα μνημεία του Ισθμού και της Διώλκου, η ανάγκη για στέγαση των
σταθμευμένων επιβατών των λεωφορείων και των περαστικών οχημάτων και η απουσιά
πολιτισμικών κέντρων στις περιοχές της Ποσειδωνίας και των Ισθμίων οδήγησε στην
εκπόνηση της μελέτης με τίτλο «Στο όριο- Μουσείο σύγχρονης ιστορίας του Ισθμού
της Κορίνθου» για την ικανοποίηση όλων αυτών των προϋποθέσεων.
Εμπνεόμενοι από τις τοπογραφικές
ιδιαιτερότητες της περιοχής και τις ανθρώπινες παρεμβάσεις που εξυπηρετούν τη
ναυτική και χερσαία μετακίνηση, οι φοιτητές κατέληξαν σε ένα κτίριο
πολιτισμικού χαρακτήρα, μεταβαλλόμενο ανάλογα με το χαρακτήρα των λειτουργιών
που παροδικά στεγάζει, αλλάζει το σχήμα του για να ανταποκριθεί στις καιρικές
συνθήκες και στις ανάγκες των χρηστών του και τελικά είναι ζωντανό καθόλη τη
διάρκεια του χρόνου.
#Title: At the limit- Museum of modern history of Istmus of Corinth
#Students: Aggelos Efthemios Chatzatoglou , Eleftherios Karydis
#Supervisors: Gavrilou Evelyn
#Course: Diploma Thesis
#Date: June 2015
#School / Department: Department of Architecture, University of Thessaly, Volos, Greece
#Supervisors: Gavrilou Evelyn
#Course: Diploma Thesis
#Date: June 2015
#School / Department: Department of Architecture, University of Thessaly, Volos, Greece
Abstract
Isthmus of Corinth is a landmark in Greek area since the
ancient time. Its drilling occupied engineers since the classical period to the
late 19th century. All the attempts for its drilling during the ancient
times failed due to the lack of know-how. Finally, during the 19th century the
marine connection of the two gulfs is managed through an astonishing for the
time process, in which worldwide fame engineers contributed. The connection of
Corinthian and Saronic Gulf through the ancient Diolkos changed the maritime
facts replacing the sailing of the whole Peloponnese. As a result, the drilling
of Isthmus constitutes a landmark for the area, detour for the commercial ships
and a touristic attraction for the passengers.
Nowadays the land connection of Main Greece and
Peloponnese is managed through two national roads, railways and pedestrian
bridge, that unify the gap created by Isthmus. Moreover, at both ends of
Isthmus, the connection is managed through emerging bridges for vehicles and
pedestrians.
Due to the constant transit of vehicles, the area contains
many buildings that serve the stopped drivers. In addition, a long-distance bus
stop exists besides the old national road in which busses stop constantly.
These stops have also a touristic function, as they sell souvenirs of Isthmus
and ancient Diolkos. The cultural value of the area and the landmark of Isthmus
gave a boost for touristic developments. Though, the distance from the city
center did not help any way. Thus, many hotels and commercial plans were abandoned
and even constructions were left half-finished.
Additionally, the fast passage through the national roads
and the railways does not allow the view of Isthmus for more than a few seconds
from the inside of the vehicle. The pedestrian bridge is distanced far enough
from the stops and thus the only opportunity for viewing Isthmus is given from
atop the old national road, underneath of which extreme sports activities take
place. The length of Isthmus along the slopes is partially managed through dirt
roads.
Moreover, the ruins of the ancient Diolkos are left
unprotected and shelterless, without any highlighting for the visitors, while
the museum that was created for the specific monument is in distance and
downgrades it even more.
Thus, the need for touristic highlight, the demands for
protecting the cultural stuff that concerns the monuments of Isthmus and
Diolkos, the need for sheltering bus
passengers, vehicle passengers, and the lack of cultural centers at the
vicinity of Posidonia and Isthmia, led to the elaboration of the project “At
the limit- Museum of modern history of Istmus of Corinth” to satisfy all the
above.
Inspired by the particular topography of the area and the human
interference that serve the maritime and land transport, we concluded a
structure of cultural character, transformed according to the needs, creating shelters, adapting them to different weather
conditions, and for the needs of the visitors, making the whole place
functional through the whole year.
No comments :
Post a Comment